27.01.2007 - 15:35
Maalasin juuri taulun "taistelevat lesbot", annan sen Sinulle lahjaksi. Ympäristönä on tietysti Nallepupi, ja toinen on rekkis elikkäs rekkalespo, toinen femmelespo. Rekkiksellä on aseena monitoimiveitsi ja femmellä pippurisumutin. Tarjoilija tarkkailee tilannetta taustalla, niinkuin tuossa Taistelevat metsot -taulussa naaras. T: Erja Koo
Laitoin tämmösen kirjeen eräälle bloggaajalle, koska maalasin hälle taulun. No mää sain siltä kirjeen! Ja siinä kerrotaan että mää olen PM. Emmä tosta oikeen muuta tajuu, emmä tunne ketään Kallee enkä Ainoo. Jossen oo sit kännis tavannu ja unehtanu. Jos näin on käyny ni tsori teille.
 
Eke, olet postmodernisti! Sirpa Alalääkkölän Aino-triptyykki (1988) on hyvä esimerkki samanlaisesta kierrätyksestä. ---[Tietoisku: Alalääkkölän teos (Kiasman kokoelmissa) on punk-ajan versio Gallen-Kallelan Ainosta. Alalääkkölä alleviivaa päähenkilön (nuori nainen) henk. koht. kokemusta. Vrt. Gallenin pöyhkeän maskuliininen ja kansallisromanttinen fiilistely]---  Postmodernit taideteokset siis usein viittaavat johonkin jo olemassa olevaan, aikaisempaan teokseen. Otetaan joku klassikko, muutetaan sen elementtejä tai käytetään siitä vain osa. Asetetaan alkuperäisen teoksen kulttuurihistoriallinen arvo uuteen valoon tällä tahallisella muuntamisella [Sama juttu kuin vaikka siteeraaminen, kunnian osoittaminen tai viittaaminen. Täysin eri juttu kuin varastaminen tai plagiointi]. Sinun versiosi von Wrightin klassikosta ilmiselvästi kyseenalaistaa tämänhetkisen käsityksemme kansallismaisemasta. Herooisen luonnon ja ylväiden villieläinten sijasta nämme herooisia ja villin ylpeitä lesboja urbaanissa kehyksessä. Odotan innolla että saan taulusi seinälleni, Eke! Voit jättää maalauksen odottamaan Nallen narikkaan. Otan sen sieltä mukaani. Tosin mielelläni kyllä tarjoan sinulle drinkin jos toisenkin näin ihanasta lahjasta!